BLW, Karmienie piersią, Poradnik Młodej Mamy

Jak budować odporność dziecka?

Twoje dziecko znowu jest chore, a Ty już rozkładasz ręce?

Nie masz czasem wrażenia, że wyjście z jednego gila przechodzi w złapanie kolejnego?

Inhalator stał się dodatkową figurką w Twoim salonie, a przy jego odgłosach to już się nawet nauczyłaś relaksować. Dodatkowo praca zdalna z chorującym dzieckiem na pokładzie nie dodaje otuchy.

Rozkładasz już ręce i zadajesz sobie pytanie: “Kiedy to w końcu minie?” Przeczytaj ten artykuł do końca i dowiedz się jak bez żadnych nakładów finansowych wpłynąć na odporność Twojego malucha lub skrócić czas chorowania. 

Prawda jest też taka, że zdecydowana większość suplementów (lizaków, żelków) na tzw. “odporność” to jedynie dodatkowy wydatek oraz źródło cukru i barwników. 



Jak wspierać odporność dziecka? Poniżej sprawdzone sposoby

  1. Aktywność fizyczna:

    • Najlepiej uprawiana na świeżym powietrzu
    • Dostosowana do wieku dziecka i jego upodobań
    • Pamiętaj, że spacer to też forma aktywności
  2. Karmienie piersią

    • nie zapewnia dziecku dorastania bez infekcji
    • zmniejsza ryzyko powikłań infekcyjnych u dziecka
    • zmniejsza ryzyko hospitalizacji w przypadku zachorowania
  3. Czas spędzony na powietrzu:

    • Mówi się, że nie ma złej pogody, jest tylko zły ubiór. 
    • Jeżeli pogoda płata figle, to dobre będzie nawet 30 minut. 
    • UWAGA! Katar nie jest przeciwwskazaniem do wychodzenia na dwór. 
  4. Czas na odpoczynek i sen

    • zmęczenie i niewyspanie osłabiają organizm
    • Dbaj o odpowiedni rytm dnia, o odpowiednią ilość snu
    • Jeżeli malucha wstaje rano niewyspany, to postarajcie się położyć wcześniej spać, co pozwoli wydłużyć czas regeneracji. 
  5. Unikanie stresu:

    • dlatego ważne jest by zapewnić dziecku poczucie bezpieczeństwa
    • poprzez zapewnienie bliskości i odpowiadanie na potrzeby dziecka
    • wspólna zabawa 
  6. Ubieranie dziecka adekwatnie do temperatury panującej na zewnątrz: 

    • To temat nierzadko sporny z babciami, ciociami, którym bardzo blisko do przegrzania naszych maluchów.
    • Pamiętaj, że mały przedszkolak nie chodzi, tylko biega, więc najlepiej sprawdzi się ubranie na tzw. cebulkę i ciągła kontrola np. na karku, czy nie jest za ciepło. 
    • W sezonie jesienno – zimowym świetnie sprawdzą się, ciepła czapka, bielizna (koszulka, getry) oraz skarpetki z wełny merino. Głowa i stopy mają duże znaczenie w utrzymaniu właściwej ciepłoty ciała.
    • Pamiętajmy, że dziecko które już chodzi ubieramy inaczej niż spacerujące w wózku. Tutaj tzw. jedna warstwa więcej idealnie się sprawdza. Jednak każde dziecko jest inne i należy sprawdzać, czy nie jest mu za ciepło lub za zimno. 
    • Lepiej delikatnie wychłodzić/zahartować dziecko niż przegrzać. 
  7. Zróżnicowana, zbilansowana dieta

    • Komponując posiłki opieraj się na tzw. “talerzu zdrowego żywienia”: ¼ węglowodany złożone (kasze, płatki zbożowe, ziemniaki, makarony, pieczywo), ¼ białka (mleko i przetwory mleczne, strączki, mięso, ryby i owoce morza, orzechy, jaja), ½ warzywa i owoce, gdzie warzywa stanowią ¾ całości. Dodatkowo talerz wzbogacać można zdrowymi tłuszczami do których zaliczają się: oleje roślinne, orzechy, nasiona, pestki, masło i awokado. 
    • Rozpocznijcie dzień od ciepłego, rozgrzewającego śniadania. Tutaj świetną opcją są np.owsianki, kaszki, jajecznica, omlet.
    • Unikaj przetworzonych produktów typu fast food, frytki, parówki, wędliny.
    • Unikaj słodzonych napojów w diecie dziecka. 
    • Nie opieraj diety dziecka na cukrze.
  8. Eliminacja dymu tytoniowego ze środowiska dziecka 

    • narażenie dziecka na bierne palenie zwięk­sza ry­zy­ko wy­stą­pie­nia ostrych in­fek­cji dróg od­de­cho­wych, ale tak­że cho­rób prze­wle­kłych – np. ast­my u dzie­ci.
  9. Higiena 

    • MYCIE RĄK – dzieci przecież wszystko biorą do rąk. Sprawdzają, badają otaczający ich świat. Pozwólmy im na to jednocześnie dbając o zachowanie odpowiedniej higieny.

Przychodzi jednak taki okres jak żłobek, przedszkole kiedy maluch musi się „wychorować”. Dziecko przychodząc na świat rodzi się z odpornością nieswoistą, a dopiero później wraz z czasem nabiera odporności swoistej. Jak? Właśnie poprzez styczność z różnymi bakteriami, wirusami w żłobku, czy przedszkolu.

Chowanie dziecka pod kloszem jest niekorzystne, ponieważ przy późniejszym kontakcie z patogenami dziecko i tak zacznie chorować, tylko zostanie to jedynie odwleczone w czasie. 

Jak wspomóc odporność przedszkolaka w okresie jesienno – zimowym?

Oprócz wyżej wymienionych bezkosztowych aspektów rekomenduje się także:

  • suplementację witaminą D3 – niemowlętom zalecana przez cały rok, później od września do kwietnia. 
  • probiotykoterapię
  • suplementację tranu – ten zalecany jest nie tylko na odporność, ale też ze względu na rozwijający się układ nerwowy.

Pamiętaj, by probiotyki, tran oraz witaminę D3 przyjmować wraz z posiłkiem. 

Jeżeli coś Cię niepokoi najlepiej udać się do specjalisty, który zleci badania kontrolne krwi w ceny oceny stanu zdrowia dziecka. 

Pozostało nam tulić, robić magiczne napary na chory nosek i wierzyć, że ten czas infekcji już wkrótce będzie zażegnany. 

Dużo zdrowia dla Was! 



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.